سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، خوش خوترین های شما هستند ؛ آنان که فروتنی می کنند و با دیگران الفت می گیرند و دیگران با آنان، الفت می گیرند [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: پنج شنبه 103 فروردین 9

پوشاندن عیوب همسر

زن و مرد در ارتباط و معاشرت با هم باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و یکدیگر را از گناه و خطا و اشتباه حفظ نمایند. چنان که قرآن کریم در این رابطه می فرماید: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن...»(??)

از آن جا که لباس انسان را می پوشاند و حفظ می کند، زن و مرد به لباس تشبیه شده اند.(??) یعنی زن و مرد، هر یک طرف مقابل را از رفتن به دنبال فسق و فجور و اشاعه دادن آن در بین دیگران، حفظ می کنند.(??)

در تشبیه همسر به لباس نکات جالبی وجود دارد: به عنوان مثال، لباس متناسب با فصل و زمان تغییر پیدا می کند، پس هر یک از دو همسر باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی و روانی همسر خود تنظیم نماید و یا این که لباس باید در رنگ، دوخت و جنس مناسب شأن انسان باشد، و یا این که لباس هم موجب حفظ بدن است و هم زینت به حساب می آید و انسان همیشه به آن نیازمند می باشد. البته بین انسان و لباس رابطه ای متقابل وجود دارد. همان گونه که لباس انسان را حفظ می کند در مقابل، هر فردی موظف به حفظ لباس خویش است.(??)

پس زن و مرد باید همانند لباس هم باشند، هم یکدیگر را از خطا و اشتباه حفظ کنند و هم هر یک زینت دیگری به حساب آید و به او افتخار کند. این رابطه تنگاتنگ و متقابل، در یک تشبیه خیلی ساده و کوتاه بیان شده است و نشان دهنده ارتباط صمیمانه و پر از صدق و دوستی دو همسر نسبت به هم است.

عفو و گذشت

انسان مختار آفریده شده است و حق انتخاب دارد و ممکن است در برخی از انتخاب ها دچار اشتباه شده و از مسیر اصلی خارج گردد و این مسأله برای زن و مرد، هر دو یکسان است. به طور معمول امور مربوط به خانه، برعهده زن گذارده می شود و او باید امور خانه را مدیریت نماید؛ ممکن است در این راه دچار اشتباه شود، حتی ممکن است در برخورد و رفتار و گفتارش نسبت به همسر خویش خطا و اشتباه کند. در این مواقع بسیار سفارش شده است که مردان خطاهای همسر خویش را ببخشند و آنها را به این دلیل مورد آزار و اذیت قرار ندهند.

از امام صادق(ع) پرسیده شد:

«ما حق المراه علی زوجها الذی اذا فعله کان محسنا قال ... و ان جهلت عفو لها؛(??) حق زن بر شوهرش چیست که اگر مرد آن را انجام دهد نیکو کار است فرمودند... اگر زن از روی جهل خطایی کرد، مرد او را ببخشد.»

عفو و گذشت تا آن جا اهمیت دارد، که قرآن کریم عفو و گذشت را از موارد احسان می داند؛ و فردی که دارای احسان باشد محبوب خداوند متعال است.

«والعافین عن الناس والله یحب المحسنین؛(??) و از خطای مردم در می گذرند؛ و خدا نیکو کاران را دوست دارد.»

زن و مرد، هر دو در مسیر زندگی مشترک دچار اشتباه می شوند و هر یک باید با گذشت از خطاهای طرف مقابل فضای گرم و صمیمی خانواده را حفظ نماید، و از طرف دیگر با عفو و گذشت، محبوب خداوند متعال خواهند شد.

مدارا کردن

ممکن است در طول زندگی مشترک به دلیل برخی از مسائل از میزان مهر و محبت زن و شوهر نسبت به هم کاسته شود و یا ممکن است وجود برخی از خصوصیات اخلاقی در زن و یا شوهر، کدورت و دلسردی در بین ایشان ایجاد کند و زوجین تصور کنند که می توانند از طریق جدایی، زندگی بهتری را برای خود فراهم آورند؛ قرآن کریم با توجه به اهمیت لزوم حفظ نظام خانواده و نیز با توجه به این که حق طلاق در دست مردان است، خطاب به ایشان می فرماید:

«فان کرهتموهن فعسی ان تکرهواشیا ویجعل الله فیه خیراً کثیرا؛(??) و اگر از آنها (به جهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید؛) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد و خداوند خیر فراوانی در آن قرار می دهد.»

در این آیه به مردان توصیه شده است که نسبت به همسران خود مدارا نمایند هرچند که مورد پسند و رضای آنها نباشند و در مقابل برای کسانی که چنین رفتار نمایند، مژده «خیر کثیر» می دهد، زیرا انسان به جهت محدودیت علم و دانش، از بسیاری از مطالب بی اطلاع است. امام علی(ع) در رابطه با مدارا کردن به مردان چنین می گوید:

«فدارها علی کل حال و احسن الصحبه لها لیصفوا عیشک؛(??) در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت نما، تا زندگیت با صفا شود.»

مرد باید بداند که غرائز و احساسات او با غرائز و احساسات همسرش متفاوت است و هر یک برای مقصودی خاص خلق شده اند. هر یک از زن و شوهر باید وظایف و تکالیف خود را انجام دهد و برای دیگری ایجاد مزاحمت ننماید، مرد هیچ گاه نباید از همسرش انتظار داشته باشد که مطابق او فکر کند، یا مثل او عمل کند. بلکه باید در مقابل گفتار و رفتار او مدارا پیشه کند تا زندگی برای هر دو ایشان شیرین و لذت بخش گردد.


 نوشته شده توسط پ - الف در یکشنبه 88/3/24 و ساعت 3:40 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

نورافکن
پ - الف
من هم مانند شما انسانی ام با خوبی ها و بدی هایی که خداوند و جامعه در وجودم نهاده اند.در دنیای فرهنگ و هنر سالهاست که در تکاپو و تلاشم. در عالم سیاست و جامعه هم بارها دست و پا زدم.نه این طرفی ام و نه آن طرفی.فقط آدمها را دوست دارم.در دنیای کوچکم موفقیت های بزرگ و شکست های زیبایی را تجربه کرده ام و حال آمده ام برای یاد گرفتن از مردمی که دنیای مجازی خانه شان است.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 3336
فهرست موضوعی یادداشت ها
جستجو در صفحه

خبر نامه